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dc.contributor.authorCosta, Kleber-
dc.date.accessioned2024-01-18T20:47:11Z-
dc.date.available2024-01-18T20:47:11Z-
dc.date.issued2024-01-15-
dc.identifier.urihttps://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1114-
dc.description.abstractThis academic work seeks to present reflections on how professional Libras teachers can rethink their pedagogical practice so that new proposals can be implemented in the academic-school space using of active methodologies. It seeks to present reflections on how professional Libras teachers can rethink their pedagogical practice so that new proposals can be implemented in the academic-school space. The objective is to reflect on the advances and challenges of Libras in the inclusion of deaf students, the training of teachers in learning this language, as well as knowing how to value a different culture. To this end, a bibliographic study was carried out on documents already published and based on scholars such as Hall (2006) and Perlin (2002 and 2013) in the debate on deaf identity, Morán (2015) addressing new pedagogical practices, Costa (2022) bringing the importance of technology to the deaf community and Strobel (2013) remembering the difficulties that deaf people have gone through in their history, among others. The article highlights the importance of the teacher rethinking his role no longer as a holder of knowledge, but rather as a mediator of the knowledge that each student brings with them. The student, in turn, stops being a mere spectator and becomes a protagonist in the learning process. It is important to think that for the 21st century, respect for individual differences and specificities is fundamental. There are great challenges faced, such as the lack of preparation of education professionals in terms of knowledge about the importance of Libras and deaf culture and the lack of teaching materials in Libras, leading teachers to seek solutions adapted to their reality. It also talks about the importance of technology in the teaching process for deaf people, since through digital tools – which emphasizes the visual issue – this should be used as a means to obtain new knowledge. The article concludes by emphasizing the importance of promoting inclusion and makes us question our role as educators in the 21st century.pt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Vale do São Franciscopt_BR
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectMetodologias Ativaspt_BR
dc.subjectLibraspt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.titleMetodologias ativas no ensino de libras para o século xxi: avanços e desafiospt_BR
dc.title.alternativeActive methodologies in teaching libras for the century xxi: advances and challengespt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho acadêmico busca apresentar reflexões sobre como o profissional professor de Libras pode repensar sua prática pedagógica para que novas propostas sejam concretizadas no espaço acadêmico-escolar à luz das metodologias ativas. O objetivo é refletir sobre os avanços e desafios da Libras na inclusão dos alunos surdos, da formação dos professores no aprendizado desta língua, bem como do saber valorizar uma cultura diferente. Para tal, um estudo bibliográfico foi realizado em documentos já publicados e embasados por estudiosos como Hall (2006) e Perlin (2002 e 2013) no debate sobre a identidade surda, Morán (2015) abordando as novas práticas pedagógicas, Costa (2022) trazendo a importância da tecnologia para a comunidade surda e Strobel (2013) lembrando as dificuldades que o povo surdo passou em sua história, entre outros. O artigo ressalta a importância do professor repensando seu papel não mais como detentor de saberes, mas sim como mediador dos conhecimentos que cada aluno traz consigo. O aluno, por sua vez, deixa de ser um mero espectador e passa a ser protagonista no processo de aprendizado. É importante pensar que para o século XXI é fundamental o respeito às diferenças e especificidades individuais. Grandes são os desafios enfrentados como o despreparo dos profissionais da educação no conhecimento sobre a importância da Libras e da cultura surda e a falta de materiais didáticos em Libras, levando o professor a buscar soluções adaptadas à sua realidade. Fala também, da importância da tecnologia no processo de ensino para pessoas surdas, uma vez que através das ferramentas digitais – que enfatiza a questão visual – o qual este deve ser usado como meio para obtenção de novos conhecimentos. O artigo conclui enfatizando a importância de se promover a inclusão e nos faz questionar nosso papel de educadores do século XXI.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentseadpt_BR
dc.publisher.programEspecialização em Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagempt_BR
dc.publisher.initialsUNIVASFpt_BR
dc.contributor.advisor1Ribeiro, Marcelo Silva-
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